Keskity Fi
Autoteollisuus Teknologia

VR-tekniikkaa käytetään aktiivisesti autoteollisuudessa – tässä syy

Virtuaalitodellisuus eli VR (engl. virtual reality) on jatkuvasti kasvava teknologia ja monella alalla sen hyödyt ovat ilmiselvät. Tässä artikkelissa käymme läpi miksi juuri autoteollisuudessa VR on kuuminta uutta, ja miten VR on mullistamassa monta rappeutunutta käytäntöä koko alalla.

VR-teknologiasta lyhyesti

Virtuaalitodellisuutta käytetään monella eri tavalla, kaikesta laskuvarjohyppyjen simulaatioista terapiaan ja videopeleihin. Perinteisesti kuluttajalle VR-laitteet eivät ole olleet ajankohtaisia suuren hinnan sekä monimutkaisen asennuksen takia. Tämä on kuitenkin muuttumassa, ja nykyään yhä useammasta pelihuoneesta löytyy VR-laite, jotka saa helposti ja nopeasti kytkettyä pelikonsoliin tai viihdejärjestelmään.

Vaikka monelle kuluttajalle VR ei tarkoita muuta kuin Playstation-konsolin mukana saatava kapine, jolla pääsee pelaamaan 3D:ssä, pelaaminen on vain VR:n sivutuote. Miltein kaikilta aloilta löytyy virtuaalitodellisuudelle käyttöä, esimerkiksi kun haluaa pelaa casino, VR-laseilla kokemus on aivan erilainen kuin vanhassa 2D-muodossa. Monella alalla VR mahdollistaa asioita, joista vielä 20 vuotta sitten ei kukaan olisi edes uskaltanut unelmoidakaan. Autovalmistajat ovat myös ymmärtäneet uuden tekniikan tuomat mahdollisuudet.

Miten autovalmistajat hyödyntävät VR-teknologiaa

Monet autovalmistajat julkistavat uudet automallinsa virtuaalisesti, ja VR-laseilla pääsee näkemään auton kolmannessa ulottuvuudessa. Samalla on mahdollista napin painalluksella vaihtaa auton ominaisuuksia ja väriä. Joissakin tapauksissa autoa ei ole edes tuotannossa vielä, eikä yhtäkään autoa olla valmistettu. Kumminkin näitä konseptiautoja pääsee näkemään täysin uudella tavalla virtuaalitodellisuudessa.

Automyyjät käyttävät samaa tekniikkaa nettisivuillaan, missä vierailija pääsee kotisohvalta katsomaan auton sisälle ja testaamaaan ominaisuuksia. Pelkästään kustannuksissa tämä helpottaa monen automyynnin yrittäjän arkea. Enää ei tarvita ajaa asiakkaan pihalle näyttämään autoa eikä asiakkaankaan tarvitse varata aikaa matkustamiseen. Koko kaupan saa halutessaan tehtyä etänä.

Virtuaalitodellisuuden läheinen sukulainen, augmentoitu todellisuus (AR, engl. augmented reality), on myös ahkerassa käytössä uusien ominaisuuksien suunnittelussa. Esimerkiksi Audi on luomassa tuulilasille näytön AR-teknologian avulla. Turvallisuuden kannalta tämä olisi merkittävä uudistus, koska kuljettaja näkisi suoraan tuulilasilta paljonko etäisyyttä olisi minäkin hetkenä edellä ajavaan autoon.

Miten asiakkaat hyötyvät VR-teknologiasta

Melkein kaikki tuottajapuolella luodut VR-tekniikat tarkoittaa asiakkaille hyötyä jossain muodossa. Vaikka asiakas ei näkisikään sitä osaa valmistusprosessia, jossa virtuaalitodellisuus on ollut apuna, alennetut hinnat ja parannetut ominaisuudet on kaksi esimerkkiä miten asiakas hyötyisi tekniikasta.

Mikäli käytännön asiat joissa kuluttaja hyötyy VR-teknologiasta kiinnostavat enemmän, äsken mainittu modernimpi myyntiprosessi on yksi asia. Kun kuka tahansa vielä pääsee testaamaan ja rakentamaan oman autonsa kaikkine lisäosineen suoraan netissä, asiakas tietää paremmin mitä haluaa ja tarvitsee. Ikäviltä yllätyksiltä säästyy kun tietää jo ennestään mitä ominaisuuksia on tilannut, eikä myyjän lisämyyntitaktiikat pure yhtä hyvin kun lisäominaisuudet ovat entuudestaan tuttuja.

AR-puolelta ehdottomasti suurin hyöty kuluttajalle on parannettu turvallisuus. Kun tuulilasilta jo näkee kaikki oleelliset tiedot, katse kohdistuu liikenteeseen eikä auton mittareihin.

Tuleeko VR mullistamaan autojen markkinoinnin?

Suuri kysymys etenkin sijoitusmaailmassa on kuinka ison osan VR-tekniikka pelaa autovalmistajien prosesseissa ja tuotteissa. “Lasi puoliksi täynnä” -ihmisille VR on jo lyönyt läpi, ja Audin esimerkki antaa osviittaa tulevasta. Parannettu turvallisuus on kaikkien etu, ja mikäli tekniikka saadaan toimimaan säännöllisesti ilman ikäviä vastoinkäymisiä, virtuaalitodellisuudesta tulee uusi standardi autoissa.

Muut ovat eri mieltä, ja uskovat VR:n olevan kiinnostava mutta liian monimutkainen sekä kallis teknologia. Suomessa kuitenkin panostetaan virtuaalitodellisuuteen, ja esimerkiksi Turussa avataankin virtuaalitodellisuuden ja tekoälyn tutkimuskeskus.

Yhteenveto

Tässä artikkelissa käytiin läpi miten autoteollisuus hyötyy virtuaalitodellisuudesta sekä mitä tämä tarkoittaa tavalliselle kuluttajalle. Mainitsimme myös kuinka Suomessakin satsataan tekniikan ymmärtämiseen ja kehittämiseen. Kaikki näyttää siltä, että VR-tekniikkaa tulee vielä tavallisemmaksi tulevaisuudessa kaikilla aloilla, eikä autoteollisuus ole poikkeus.

Related posts

Mitä on samanaikainen kartoitus ja lokalisointi?

Kadri Damek

Tulevaisuuden autoilu kulkee sähköllä ja vedyllä

Kadri Damek

Kuvankäsittely puhelimella

Kadri Damek