Muotiteollisuudessa on aina mukana uusia trendejä, eikä tulevaisuuden trendejä ole helppoa ennustaa. Muotiteollisuudessa työskentelevät ammattilaiset, kuten valmistajat ja muotisuunnittelijat, työskentelevät kovasti tietääkseen viimeisimmät muotitrendit, jotta he voivat rokata ja herättää muotikokoelmiensa kanssa.
Mitä on trendien ennustaminen ja miten se auttaa?
Muotitrendien ennustaminen voi olla monimutkaista, koska muotiluokkia on useita eri ihmisille ympäri maailmaa. Jotkut suosituimmista muotikategorioista sisältävät
Aktiivivaatteet
Lasten vaatteet
Naisten vaatteet
Miesten vaatteet
Jalkineet
Korut ja asusteet
Tämän lisäksi muotityylit vaihtuvat myös vuodenaikojen mukaan, mikä on syynä termien “kesämallisto” ja “talvikokoelma” kehittymiseen. Siksi on tärkeää analysoida trendien havaitsejia tunnistaakseen, mikä on suosittua, ja suunnitella tuotteita sen mukaan.
Muodin trendien ennustaminen on tehokas ja hyödyllinen tekniikka komplikaatioiden poistamiseksi. Tätä tekniikkaa käyttävät ammattimaiset ennustajat, jotka tekevät markkinatutkimusta ja analysoivat eri asiakkaiden ostomalleja. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on saada käsitys tulevaisuuden trendeistä.
Kun ennustamistekniikkaa alun perin kehitettiin, ennustajilla ei ollut käytettävissään suurta määrää resursseja tutkimuksensa suorittamiseen. Tämän seurauksena muotiviikot tai -näytökset ja asiakkaiden ostotottumukset olivat ainoat luotettavat lähteet, joiden kautta trendejä ennustettiin. Teknologian kehittyessä voidaan kuitenkin tehdä syvempää markkinatutkimusta ottamalla huomioon erilaisia muodin muutoksiin vaikuttavia tekijöitä. Siten voidaan saada parempia mielekkäitä tuloksia verrattuna perinteisiin menetelmiin.
Muodin ennustamisen tarve on kasvanut entiseen verrattuna, koska julkkikset ja sosiaalinen media vaikuttavat voimakkaasti tämän päivän muotitrendeihin. Asiakkaat eivät käytä paljon aikaa oikeanlaisen muodin valitsemiseen, ja heidän mieltymyksensä perustuu yleensä kuuluisien persoonallisuuksien seuraamiin muotitrendeihin. Eniten tässä on vaikuttanut naisten vaatetrendit, jotka muuttuvat nopeasti ja siksi trendien ennustaminen on hieman vaikeaa. Siksi muotiteollisuus kohtaa jatkuvasti nopeita muutoksia ja vaikeuttaa trendien ennustamisprosessia.
Muotitrendien ennustamisen tyypit:
Koska nykypäivän markkinoilla on kova tarve muotiennusteille, tämä tekniikka luokitellaan kahteen tyyppiin. Muotiennustajat voivat käyttää jompaakumpaa näistä tekniikoista ennustaakseen muotitrendejä muotiluokan perusteella.
Lyhyen aikavälin ennustaminen: Tämä muotiennuste, joka tunnetaan myös nimellä muotiennuste, analysoi tai ennustaa muotitrendejä seuraaville kahdelle vuodelle.
Pitkän aikavälin ennustaminen: Tämäntyyppinen muotiennustetekniikka ennustaa muotitrendejä pitkäksi ajaksi, joka vaihtelee 5–10 vuodeksi.
Muotialalla työskentelevien ammattilaisten on tärkeää ymmärtää muotitrendien ennustamisen merkitys ja käyttää dataa tehokkaasti merkityksellisten oivallusten saamiseksi. Nämä oivallukset olisivat erittäin hyödyllisiä muotisuunnittelijoille tulevien kokoelmiensa mukauttamisessa.